torsdag 8 oktober 2009

Sparven

Hon var ju en saftig bit när hon kom, Lill-korven. Nu sisådär 3 månader och 2 veckor senare har hon gått å blivit en liten sparv. Hon lägger på sig för lite den där sparven och vägde bara 4900g på senaste kontrollen så nu ska det ges extra ersättning två gånger om dagen. Tanken var väl den att mammans mjölk inte riktigt räcker till, men efter att ha provat i två dagar visar det sig att det inte alls är något fel på mjölkproduktionen utan på sparven. Mat finns det men hon är ju mätt! Och vill inte ha någon extra mat. Hon slickar och tuggar lite på flaskan, flinar och vrider sig som en krokodil i stället för att sörpla i sig. Vad ska man göra? Vi kan ju inte tvinga henne? Nu väntar vi på ny regim från barnmorskan.

5 kommentarer:

Linda sa...

Vi har också en liten sparv :)
(och jag som inte gillar fåglar!!!!)

Ebba följde sin kurva men låg på minuskurva, om du fattar vad jag menar?!
Amningen kan ta upp till en timme var gång och jag vet ändå inte vad hon har fått i sig. Hon både myser och bråkar under tiden...
Enligt bvc så tyckte de att jag skulle göra som ni, men jag bytte ett helt mål istället.
Varför kämpa med amning först och sen flaska?
Här ges numera två mål från flaska och tre mål från mig och ungen äter som en häst.
Det är fördelen med flaska, att man faktiskt kan se hur mycket de har fått i sig.
5200g förra veckan och 5600g igår :)

Oj, det här blev lite långt...
Lycka till!

Linda sa...

Hm, det jag ville få fram glömde jag...
Eftersom vi ger flaska direkt, utan att amma först, så är Ebba hungrig och tar flaskan utan att blinka. Det är som om hon aldrig ätit på annat sätt.

pappan, mamman och lill-korven sa...

LindaLotta: Skönt att höra att det finns fler sparvar :) Efter samtal med BM i dag så bestämdes att vi ska väcka Siri kl 23.00 och ge henne ett mål ersättning (Annars somnar hon för natten redan vid 20.00)Tror att jag föredrar ert knep att antingen amma eller ge flaskan. Vi får hoppas att det hjälper. Tack för uppmuntrande kommentar!

Anonym sa...

Oj, så olika det kan va. Min dotter vägde 4990 g när hon föddes. Nu är hon 12 veckor och väger nästan 6,5 kilo.

Det är inte roligt när man är orolig och barnen är små (men det är jäkligt tungt att bära på dem när de är stora).

Kram på er och lilkorven!
Sanna

pappan, mamman och lill-korven sa...

Sanna: Haha, ja tänk vad olika det kan vara. 4990g, jo jo, tjock och nöjd ska man va!