onsdag 25 februari 2009

Killar gillar bilar. Tjejer gillar eh...igelkottar

Mamman var till randiga-affären på jakt efter en present.

Mamman: Hej, jag skulle vilja ha en färgglad t-shirt till en ettåring.
Tanten i affären: Är det till en flicka eller pojke?
Mamman (suckar inne i hjärnan): En pojke.
(Tanten tar fram en blå t-shirt med bilar på...oväntat??)
Tanten i affären: Gillar han bilar?
(Mamman sneglar och börjar något uppretat pilla på den likadana röda "tjejmodellen" med igelkottar på och bestämmer sig för att vara, bara lite mellan raderna, provocerande.)
Mamman: Hmm, jag vet inte. Han är ju bara ett år, men skulle jag gissa så gissar jag nog på att han gillar igelkottar mer.
(Tanten i affären ser förvirrad ut, för igelkottströjan var ju inte ens ett alternativ, mamman myser men väljer till sist en annan t-shirt av randig typ).

VS.
Någon som vill ta den där diskussionen om att det faktiskt är biolooooogiskt? "Min pojke valde minsann bilar heeelt själv fast han faktiskt fick välja en igelkott". Mamman says: Bullshit!
(Ni vet, det fanns ju faktiskt en tid då bilar inte existerade, men bilgillargenen kanske låg där latent, vad vet jag?)

3 kommentarer:

Linda sa...

...men så har vi min mosters familj som bara vägrade att köpa pistoler o sånt åt sina småkillar. och vad hände? jo, barnen GNAGDE fram pistoler av knäckebröd istället... ; )

pappan, mamman och lill-korven sa...

Haha..Ja just det. Man måste ju på något högst finurligt sätt påverka ens barns värderingar utan att de märker det. That´s the big PLAN. Tyvärr vet vi bara inte HUR det ska gå till. We´ve just got a PLA...

Meeen..Det var väl inte p.g.a deras genetiska arv som de gnagde fram pistoler ur knäckebrödet? Förbud är kanske inte the way to go. Det man inte får, vill man ju ha! Särkilt om ALLA andra har det. Skulle gissa att det gäller båda könen och vilken leksak som helst.

Du ska se att jag antagligen har varit till leksaksaffären och köpt klackskor i strl 22 och en rosa princessklänning om några år.

En liten mamma och pappa har såklart inte mycket att komma med. Det är nog hela samhället och icke att förglömma den komersiella världen som bestämmer vad både du och jag och våra barn ska gilla.
(Själv gilar jag Acnekläder. Antagligen för att tillverkarna bestämt att det ska passa en tjej i min ålder från min samhällsklass med min ekonomi och status. Självvalt?)

Men man kan ju försöka dämpa fallet.. ;)

Anonym sa...

Jag tycker inte om könsbestämda åsikter och roller. Jag skulle vilja pilla in en räka (oskalad) i dess näsa. Frihet åt människan, död åt patriarkatet!