torsdag 4 juni 2009

Hos barnmorskan

Mamman har lite kräknojja, hon gillar liksom inte att kräkas, brukar även vid magsjuka hålla sig in i det sista. Frågar barnmorskan Ingrid om det är vanligt att kräkas under förlossningen. - Ja, det är jättKursivevanligt säger Ingrid. -Men varför kräks man då? Säger mamman och skruvar lite på sig. Ingrid tittar på mamman med en lilla-naiva-flicka-blick -Men Sanna, man kräks ju av smärtan. Mamman spärrar upp ögonen så att de nästan ploppar ut och jag svär att en uggla lätt skulle få plats i den vidöppna munnen. -VAAA??? Gör det så ont?

Funderar nu på att omvärdera min peace of cake inställning till förlossningen. Men vad hjälper det?

5 kommentarer:

Neni sa...

Nej nej nej!!!
Vilken dålig barnmorska! Man kräks inte av smärtan, i alla fall inte jag. När bebisen passerar spinaeknölarna i bäckenet så utlöses en kräkreflex. Då kan man, som jag tex, kaskadspy. Inte så kul men det går över ganska fort. Det hade inget med smärta att göra utan var bara en reflex. Och det är vanligt, men händer inte alla. Men jag tror att det är ytterst ovanligt att man spyr av smärta...
Du får pallra dig till ett fika snart så får vi prata positiva förlossningar :)

Johanna sa...

Ingen kräka här inte och så himla ont gör det faktiskt inte :-)

Linda sa...

ja jag skulle skriva som Neni, det är inte smärtan, utan av en reflex. och ju trögare det går för barnet att passera ju längre tid kräks man således.

/hon som kräktes konstant i flera timmar...

pappan, mamman och lill-korven sa...

Neni- Jo, hon pratade även om kräkningar p.g.a. nerträngningen i kanalen, men jag hade nog täppt till öronen då. Jag skäms för mitt undermåliga deltagande i veckofikat på sistone. Ska skärpa mig!

Linda- Dig tänker jag ICKE lyssna på i kräkfrågan!(Fast jag gillar ju iofs reflextanken bättre än smärttanken) Efter alla dina gravåkommor så fattar jag inte att du ändå gör reklam för det här med barnskaffning. Du kanske i hemlighet vill ge igen för gammal ost?

Linda sa...

gumman...du vet vad jag vill, mer än något annat.
det kommer gå skitbra!
du kommer att tycka att det var jättehäftigt -- efteråt!
go go go!